Stille omgang 2Stille Omgang? Niets voor mij?
12-13 maart 2015

Stelt u zich voor, in het holst van de nacht, door weer en wind een rondje door het hart van Amsterdam te lopen. “Niets voor mij” zult u zeggen. Toch zijn er ieder jaar vele duizenden katholieken die dat wél doen, en toch niet per sé iets aan hun verstand mankeren.

Stille omgang 1

Ze doen dat om een wonder te gedenken dat zich in de veertiende eeuw voordeed: een zieke man die zojuist de communie ontvangen had moest overgeven. Het braaksel werd in de openhaard gegooid, waar de nog niet verteerde hostie in het vuur bleef zweven. Nadat een priester de hostie had opgehaald bleef de hostie in het huis van de zieke terugkomen. Daarom werd er ter plekke een kapel gebouwd.

Het gedenken van dat wonder wordt de “Stille Omgang” genoemd. Ook vanuit Leiden vertrekken sinds meer dan honderd jaar ergens in Maart –dit jaar op de 21ste- een groep mensen om de “Omgang” te lopen. Het is een mooie voorbereiding op Pasen, en om te laten zien dat de kerk nog steeds leeft. Op het programma staat onder meer een H Mis in de Kalverstraat. U kunt zich opgeven op www.stilleomgangleiden.nl of op één van de lijsten die in de kerken liggen.

U kunt de FLYER met info HIER downloaden

Namens het genootschap van de Stille Omgang Leiden e.o. Willem Bakermans