Dopen

Doop“Laat de kinderen toch tot Mij komen”, zegt Jezus

Ondergedompeld in Gods liefde. De doop is het beginsacrament. Door drie keer te begieten met water of onderdompeling en de woorden: 'Ik doop u in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest' wordt de dopeling bevrijd van zonde. Hij/zij wordt kind van God en opgenomen in de Kerk.

Normaal gesproken doopt de priester of diaken. Een kindje kan worden gedoopt wanneer de ouders en peter (peetoom) en meter (peettante) garant staan voor het geloof van de kerk en beloven een geloofsopvoeding te geven.
Volwassenen kunnen worden gedoopt na een periode van voorbereiding.
De katholieke kerk erkent de doop van kerken en kerkgemeenschappen die dopen zoals hiervoor geschreven staat.

Ouders kunnen aan de Kerk vragen om hun kind te laten dopen. Van de ouders wordt verwacht dat zij hun kind ook opvoeden in het geloof. Vooraf aan de Doop zal er een voorbereidend gesprek zijn met de pastoor of diaken.

Er zijn geen kosten aan de Doop verbonden maar een vrijwillige bijdrage in de kosten van het kerkgebouw zijn welkom.

Heb je vragen over de Doop of willen jullie je kindje laten dopen, of wil je zelf gedoopt worden neem dan contact op met Pastoor Smith.

Jezus wil letterlijk van de wieg tot het graf dichtbij ons zijn met de aanrakingen van liefde. De Eucharistie en de Biecht zijn daarbij de regelmatig terugkerende ontmoetingen met Hem: God-met-ons, God-voor-ons, God-in-ons.

Catecheses van Paus Franciscus
(08-01-2014) Houd de herinnering aan uw Doopsel levendig!
(15-01-2014) Genade van generatie op generatie doorgeven

Paus Franciscus over het sacrament van de doop